onsdag 5 oktober 2016

ull och andra naturmaterial


Enligt Catrine Berg[1] finns det fyra olika sorters naturmaterial: lin, bomull, ull och viskos som är gjort av trä. Under vår tredje workshop i textil gjorde vi ett experiment. Berg1 hade två garnbitar, en av naturmaterial och en gjord av syntetiskt material. Hon eldade lite på ändarna på garnbitarna och sedan fick vi se vad som hade hänt med dem. På garnbiten som var av naturmaterial kunde den brända änden smulas sönder. På den garnbiten som var gjord av syntetiskt material hade den eldade garnändan smält ihop till en hård plastklump som inte kunde smulas sönder. Detta fick mig att fundera kring vad för kläder jag vill ha på mig om de skulle börja brinna. Naturmaterial som smulas sönder eller syntetiska material som smälter fast på huden. Jag tänker att det skulle kunna bli en intressant diskussion med barnen om säkerhet och om vad vi väljer att köpa. Att göra den här aktiviteten skulle kunna vara ett led i att barnen utvecklar sitt kritiska tänkande och kritiskt granskar sitt köpande. Många barn och även vuxna har ju fleecetröjor eller regnkläder med fleecefoder. Intressant i denna diskussion är också att Berg[2] berättar att ull inte brinner. Ullfiltar använd till att kväva eld. Hur funderar barnen kring att ull inte brinner. Vilken tröja skulle de tycka vore bäst den i fleece eller den i ull. Denna diskussion skulle kunna vara en början eller en del av ett tematiskt arbete om säkerhet eller brandbilen.
Jag tycker att ull är ett intressant naturmaterial. Det brinner inte, det är ljuddämpande och det kan innehålla upp till 30-35 procents vatten men ändå värma. Ett sätt att arbeta med ull i förskolan skulle kunna vara ur en hållbar utvecklings perspektiv. Ull är ett naturmaterial därför är det bra för miljön att använda det. Under vintern när det är kallt eller när vi rör på oss mycket och svettas värmer ullen fast den blivit blöt. Hur tänker barnen att vi skulle kunna använda oss av ullens egenskaper, de har säkerligen en massa olika kreativa förslag. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011(Lgr11 rev. 2016, s.23) ska de som arbetar i förskoleklass lära eleverna om hur vi genom att tänka till när vi gör vardagliga val kan bidra till en hållbar utveckling. I detta syfte kan man absolut samtala om ull. Det är ett bra miljöval, ett bra säkerhetsval och om man har ullkläder håller man sig varm trots att man blir blöt. I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2016, s.10) beskrivs att förskolan ska utveckla barns kunnande om djur, samt förståelse för hur människa, samhälle och natur påverkas varandra. I ett tema arbete om fåret skulle allt detta ingå. Barnen skulle få mer kunskap om djuret får, kunna arbeta med att exempelvis tova ull och se hur ull är ett bra miljöval.





[1] Cathrine Berg. Workshop Textil 3. Högskolan I Borås, 2016-10-03
[2] Cathrine Berg. Workshop Textil 1 & 2. Högskolan i Borås, 2016-09-02
 
Läroplan för förskolan Lpfö98. [Ny,.rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket     
 



 


 

 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar