Enligt Catrine Berg[1]
finns det fyra olika sorters naturmaterial: lin, bomull, ull och viskos som är
gjort av trä. Under vår tredje workshop i textil gjorde vi ett experiment. Berg1
hade två garnbitar, en av naturmaterial och en gjord av syntetiskt material.
Hon eldade lite på ändarna på garnbitarna och sedan fick vi se vad som hade
hänt med dem. På garnbiten som var av naturmaterial kunde den brända änden
smulas sönder. På den garnbiten som var gjord av syntetiskt material hade den
eldade garnändan smält ihop till en hård plastklump som inte kunde smulas
sönder. Detta fick mig att fundera kring vad för kläder jag vill ha på mig om
de skulle börja brinna. Naturmaterial som smulas sönder eller syntetiska
material som smälter fast på huden. Jag tänker att det skulle kunna bli en
intressant diskussion med barnen om säkerhet och om vad vi väljer att köpa. Att
göra den här aktiviteten skulle kunna vara ett led i att barnen utvecklar sitt kritiska
tänkande och kritiskt granskar sitt köpande. Många barn och även vuxna har ju
fleecetröjor eller regnkläder med fleecefoder. Intressant i denna diskussion är
också att Berg[2]
berättar att ull inte brinner. Ullfiltar använd till att kväva eld. Hur funderar
barnen kring att ull inte brinner. Vilken tröja skulle de tycka vore bäst den i
fleece eller den i ull. Denna diskussion skulle kunna vara en början eller en
del av ett tematiskt arbete om säkerhet eller brandbilen.
Jag tycker att ull är ett
intressant naturmaterial. Det brinner inte, det är ljuddämpande och det kan
innehålla upp till 30-35 procents vatten men ändå värma. Ett sätt att arbeta
med ull i förskolan skulle kunna vara ur en hållbar utvecklings perspektiv. Ull
är ett naturmaterial därför är det bra för miljön att använda det. Under
vintern när det är kallt eller när vi rör på oss mycket och svettas värmer
ullen fast den blivit blöt. Hur tänker barnen att vi skulle kunna använda oss
av ullens egenskaper, de har säkerligen en massa olika kreativa förslag. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen
och fritidshemmet 2011(Lgr11 rev. 2016, s.23) ska de som arbetar i
förskoleklass lära eleverna om hur vi genom att tänka till när vi gör
vardagliga val kan bidra till en hållbar utveckling. I detta syfte kan man
absolut samtala om ull. Det är ett bra miljöval, ett bra säkerhetsval och om
man har ullkläder håller man sig varm trots att man blir blöt. I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2016,
s.10) beskrivs att förskolan ska utveckla barns kunnande om djur, samt
förståelse för hur människa, samhälle och natur påverkas varandra. I ett tema
arbete om fåret skulle allt detta ingå. Barnen skulle få mer kunskap om djuret
får, kunna arbeta med att exempelvis tova ull och se hur ull är ett bra
miljöval.
[1] Cathrine Berg. Workshop Textil 3. Högskolan I Borås,
2016-10-03
[2] Cathrine
Berg. Workshop Textil 1 & 2.
Högskolan i Borås, 2016-09-02
Läroplan för
förskolan Lpfö98. [Ny,.rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket
Läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016).
Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar