Idag hade vi vår första workshop i drama. För mig var detta nervöst, jag har alltid känt
mig obekväm med drama. Jag tycker att det är spännande och intressant och jag
beundrar verkligen de människor som kan detta. Men när jag ställer mig där
känner jag mig bara konstig och fel. Så jag visste inte riktigt vad jag skulle
tycka om att gå på drama workshop jag var nervös för att jag skulle behöva
agera eller gestalta något. Men det visade sig att det till största delen blev
en föreläsning där Gunilla Fihn[1]
berättade om drama. Vad det är och hur vi kan använda oss av det i arbetet på
förskolan. Drama betyder att åskådliggöra genom handling och den finns på tre
olika platser: drama i teater, drama i vardag och drama i pedagogik.
Jag har många gånger sett att barn på förskolan ska
dramatisera hur man ser ut när man är arg, glad, ledsen och så vidare. Enligt
Gunilla är detta bara en liten bit av drama. Istället ska jag som pedagog tänka
längre för att det ska hända något omvälvande som leder till förändring och
lärande. Hur blir man när man är arg, vad händer efter att man blivit arg,
vilka konsekvenser får det att man blivit arg. Vad spännande det skulle vara att
be barnen visa detta till exempel i ett temaarbete om känslor.
För att arbeta med dramapedagogik i förskolan eller
i förskoleklass behöver jag kunna en del om pedagogik till exempel om
ledarskapsaspekter och att ha ett syfte och mål med det jag gör. Jag behöver
kunna lite om teater till exempel att varje föreställning blir olika beroende
på vilken publik som är där. Och jag behöver kunna lite om lek, jag behöver
kunna några dramalekar och övningar, men också att det är viktigt att ha ett
lekfullt förhållningssätt, att vara närvarande och tillåtande som pedagog samt
kunna gå in och ur leken och vara med i processen. Dramapedagogiken består av
dessa tre delar och här använder vi oss av tanke, handling och känsla. Jag
tänker att det påminner om den estetiska lärprocessen där tanke och handling
går ihop. Precis lika viktigt som det är att vara medveten om lärandet i den
estetiska lärprocessen är det att vara medveten om det inom dramapedagogiken. I
stort sett varje handling sätter igång tankar och känslor, men det är viktigt
att jag i mitt kommande yrke är medveten om det och tar tillvara på dem och
låta barnen få uttrycka sig i ordnade former.
Efter dagens workshop har jag blivit lite mer
nyfiken på drama, jag får se vad som händer nästa gång.
[1] Gunilla
Fihn. Workshop Drama 1. Högskolan i
Borås, 2016-10-17
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar