Under workshop musik två har Karin Lindahl[1]
lagt fram instrument på golvet, hon berättar vad de heter och visar hur de
låter.
Hon nämner tre saker som är viktiga att tänka på när
man arbetar med instrument på förskolan
1. Att
man som pedagog är mycket tydlig med vilka regler som gäller när instrumenten
är framme. Till exempel kan barnen lägga instrumentet framför eller bakom sig
när det inte används, man kan bestämma tecken som visar barnen ifall de ska
spela starkt eller svagt.
2. Det
är viktigt att ta fram instrumenten ofta. Både för att alla barn då har
möjlighet att få prova alla instrument men också för att barnen inte blir så
uppspelta av instrumenten ifall de använder dem ofta. Om instrumenten bara
kommer fram någon gång ibland blir barnen ofta uppspelta och tycker att det är
spännande och det blir då lätt kaos.
3. Ha
fler instrument än barn. Det ska inte vara något barn som får instrumentet som
blir över.
Jag har funderat över vad jag tänker om detta och
jag tänker likadant. Jag har tagit fram instrument på förskolan och när jag
inte haft tydliga regler har det blivit kaos, barnen har varit ivriga att spela
eftersom de var längesedan de använde instrumenten. Jag tänker att det är synd
att det finns så många fina och roliga instrument på förskolan men att de inte
används oftare. De tillför en extra dimension till musiken.
Tanken att det ska finnas fler instrument än vad det
finns barn tilltalar mig. Jag tänker att det är viktigt att inte samma barn
alltid får de populära instrumenten, utan att det är olika barn som får börja
välja. Att välja instrument är en del i identitetsskapandet, vem är jag och
vilket instrument tycker jag om. Ibland tänker jag att det är jag som pedagog
som bestämmer vilket instrument barnen ska ha, kanske genom att barnet får höra
ett inspelat ljud och sedan leta upp det instrument som det hör eller genom att
man fäster siffror eller former på instrumentet och barnet får en form, siffra
eller tal för att sedan leta upp instrumentet som hör ihop. Jag tänker att jag
får försöka hitta olika sätt att tilldela barnen instrumenten eftersom det lätt
blir något eller några instrument som blir populära. Genom att tilldelas
instrumentet på ett intressant sätt kan barnet bli nyfiknare på det instrument
som det fick.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar