fredag 14 oktober 2016

Musik 2


Under workshop musik två har Karin Lindahl[1] lagt fram instrument på golvet, hon berättar vad de heter och visar hur de låter.
 

Hon nämner tre saker som är viktiga att tänka på när man arbetar med instrument på förskolan

1.      Att man som pedagog är mycket tydlig med vilka regler som gäller när instrumenten är framme. Till exempel kan barnen lägga instrumentet framför eller bakom sig när det inte används, man kan bestämma tecken som visar barnen ifall de ska spela starkt eller svagt.

2.      Det är viktigt att ta fram instrumenten ofta. Både för att alla barn då har möjlighet att få prova alla instrument men också för att barnen inte blir så uppspelta av instrumenten ifall de använder dem ofta. Om instrumenten bara kommer fram någon gång ibland blir barnen ofta uppspelta och tycker att det är spännande och det blir då lätt kaos.

3.      Ha fler instrument än barn. Det ska inte vara något barn som får instrumentet som blir över.

Jag har funderat över vad jag tänker om detta och jag tänker likadant. Jag har tagit fram instrument på förskolan och när jag inte haft tydliga regler har det blivit kaos, barnen har varit ivriga att spela eftersom de var längesedan de använde instrumenten. Jag tänker att det är synd att det finns så många fina och roliga instrument på förskolan men att de inte används oftare. De tillför en extra dimension till musiken.

Tanken att det ska finnas fler instrument än vad det finns barn tilltalar mig. Jag tänker att det är viktigt att inte samma barn alltid får de populära instrumenten, utan att det är olika barn som får börja välja. Att välja instrument är en del i identitetsskapandet, vem är jag och vilket instrument tycker jag om. Ibland tänker jag att det är jag som pedagog som bestämmer vilket instrument barnen ska ha, kanske genom att barnet får höra ett inspelat ljud och sedan leta upp det instrument som det hör eller genom att man fäster siffror eller former på instrumentet och barnet får en form, siffra eller tal för att sedan leta upp instrumentet som hör ihop. Jag tänker att jag får försöka hitta olika sätt att tilldela barnen instrumenten eftersom det lätt blir något eller några instrument som blir populära. Genom att tilldelas instrumentet på ett intressant sätt kan barnet bli nyfiknare på det instrument som det fick.



[1] Karin Lindahl. Workshop Musik 2. Högskolan i Borås, 2016-10-12.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar