måndag 24 oktober 2016

Textilmuseet – tankar om den pedagogiska miljön


Dessa installationer såg jag på Textilmuseet i Borås och de väckte min nyfikenhet. Jag började fundera på hur jag skulle kunna använda mig av dessa i min roll som förskollärare. Här har de sett nya användningsområden för olika föremål, jag tänker att det skulle vara inspirerande för barnen att det fanns sådans här kreativa sätt av återbruk på förskolan. Det skulle väcka lust och inspiration hos barnen att själva skapa av återbruksmaterial men de väcker också många frågor och funderingar. Skulle jag lika gärna kunnat använda mig av något annat material till lamporna till exempel. Skulle jag lunnat haft hattar till lampan eller slipsar, eller leksaksbilar, eller färgkritor, eller mjölkkartonger. Alternativen känns oändliga och det känns spännande. Jag får en känsla av att allt är tillåtet och att jag får undersöka och utforska materialen hur mycket jag vill. Den känslan vill jag förmedla till barnen.
 
Hattarna som satts upp på piedestaler känns roliga, jag får lust att prova dem. Spegeln som står bredvid lockar också till att prova hattarna och att se i spegeln vad som hände. Hur ser jag ut i de olika hattarna och vem blir jag med de olika hattarna, jag och barnen skulle kunna fantisera ihop historier om de olika personerna som blir till i mötet mellan hatten och barnet. Hur rör sig personen, hur talar den, och vad gör den. Det kan bli ingången till ett dramaarbete där barnen får prova att ta olika roller.
 

 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar