söndag 30 oktober 2016

Rhösska muséet


Torsdagen den 13 oktober besökte vi Rhösska museet i Göteborg. Vi fick vara med om korta versioner av aktiviteter som de har med barnen, en som handlade om färg och en som handlade om form. Vi fick leta efter olika färger bland föremålen, känna efter hur vi upplevde de olika rummen som var målade i olika färger, göra olika geometriska former med kroppen och leta former bland föremålen på museet. Två aktiviteter som jag absolut tror uppskattas av barnen.

Jag fascinerades av hur olika de olika rummen upplevdes beroende på vilken färg de hade. Det gula rummet gjorde mig glad, pigg och nyfiken:



Det orangea rummet kändes varmt och lite mystiskt:
 
 
Det blå rummet upplevde jag kallt och stelt:
 
Det gröna rummet kändes varmt och välkomnande:
 

Det svarta rummet upplevdes inte så mörkt eftersom det fanns några små ljuskällor och för att det fanns många föremål i guld och silver. Det kändes som en skattkammare:

 
 
Jag funderar på hur jag kan använda det här i mitt arbete med barnen på förskolan. Olika färger påverkar oss olika. I ett kreativt rum där barnen målar eller bygger vill jag ha en färg som ökar den kreativa och påhittiga lusten. I ett rum där barnen ska vila eller sova kanske jag inte ska välja en gul färg utan istället en grön eller varm blå färg. Jag tänker också att färgen förstärker känslan som jag vill att rummet ska ge. Om jag inreder ett skogsrum förstärks det om jag väggarna är gröna eller om jag använder mig av gröna föremål. Om jag inreder ett vattenrum förstärks känslan av blå väggar och blå föremål.
Färger påverkar oss mer än vad vi tror och som pedagog är det viktigt att vara medveten om detta när förskolemiljön utformas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar