onsdag 28 september 2016

Bild 2 - papier mache


Under workshop bild två fick vi prova att göra paper mache. Vi blandade vatten, tapetlim och strimlat papper. Det är bra att återbruka pappren som man strimlat på förskolan istället för att slänga dem, och genom att använda de papperna istället för tidningspapper får pappersmassan en vit färg. Vi mixade med mixerstav tills vi fått rätt konsistens. Detta moment kan bli en sinnlig upplevelse, att låta barnen få känna på tapetlimmet tillexempel det var en härlig känsla. Och hur känns det när vi tagit i lite papper och när vi mixat.
 

Sedan lade vi pappersmassan i en tygbit och pressade ut överflödig vätska.




 

När jag sedan arbetade pappersmassan med händerna upplevde jag att det kändes ungefär som att forma lera. Pappersmassan var lätt att forma.



 
När jag är färdig med mina figurer behöver de torka. Det tar lång tid tjocka saker kan ta en vecka innan de ha torkat. Sedan kan man måla dem ifall man vill.

 
Enligt Läroplan för förskola (Lpfö 98 rev. 2016, s.10) ska förskolan ge barnen möjlighet att utveckla sin skapande förmåga, de ska dessutom få möjlighet att uttrycka sina upplevelser, tankar och erfarenheter på olika sätt till exempel genom bild. När vi mätte upp vatten och lim fick vi med matematiken. Språket blev naturligt när vi benämnde vad vi gjorde. Eftersom vi använde oss av strimlat papper som återbrukas får barnen förståelse för vår påverkan på naturen och att vi ska vara rädda om vår jord (Lpfö 98 rev. 2016, s.10). Genom att se hur mycket vatten som pressas ut ur pappersmassan och genom att jämföra vikten på den färdiga figuren innan den torkat och när den är torr får vi barnen förståelse för begreppet vikt (Lpfö 98 rev. 2016, s.10). De får förståelse för att när pappersmassan är blöt och innehåller mycket vatten blir den tyngre än när det torkat och vattnet dunstat. Papier mache[1] är en gammal teknik som ofta använts för att skapa stora men inte tunga saker till exempel takkronor och speglar. Det är ett smidigt, billigt och formbart material. Konsthantverket papier mache tillhör det kulturarv som vi i förskolan ska föra vidare till kommande generationer (Lpfö 98 rev. 2016, s.10) . Dessutom är det ekonomiskt för förskolan att använda det eftersom materialet till stor del är återbruksmaterial som finns på förskolan.
Papier mache kan användas till att skapa olika geometriska former, olika figurer, masker eller nästan vad man vill. Det är ett mångsidigt material som man skulle kunna använda sig av i nästan vilken tema som helst på förskolan. Ifall man arbetar med tema om sig själv och familjen kan barnet göra sig själv och familjen i papier mache, ifall temat är skogen kan barnet göra sådant som finns i skogen och så vidare.

Innan den här workshopen hade jag en bild av paper mache där man klär exempelvis en ballong med tidningspapper och lim. Den här formen av paper mache känns friare och mer spännande. Jag tänker att den kan användas med de minsta barnen men även med barnen i förskoleklassen beroende på vad man gör. För de minsta barnen kanske det räcker att känna och uppleva limmet eller pappersmassan. De större barnen kan göra olika figurer som kanske kan användas till att dramatisera en berättelse.


[1] http://fixaoforma.blogspot.com/2007/10/papier-mache-teknikpresentation-1.html

Läroplan för förskolan (Lpfö98. [Ny, rev. utg.](2016). Stockholm: Skolverket.
 
 
 
 
 
 
 
 

 




[1]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar