Torsdagen den 13 oktober åkte vi i workshopgrupp två
till Göteborg för en heldag med museibesök. Klockan 7.30 stod jag och väntade
på bussen. Jag har inte åkt buss på mer än tio år så det var med skräckblandad
förtjusning jag stod där och väntade. Jag var glad att jag inte var ensam utan att
mina klasskamrater som är vana bussåkare var med och kunde svara på mina frågor
om hur jag betalar, vilken busshållplats vi ska på vänta vi och så vidare. När
bussen kom klev jag på, betalade och gick upp för en trappa till andra
våningen. Jag har aldrig åkt en tvåvåningsbuss förut, lite spännande var det
allt. Vi satte oss längst fram vid den stora framrutan. Wow! Jag såg att de
andra satte på sig bälte och kom på att det måste jag också göra och kollade
efter bältet jag hade på mitt säte och tog tag i det och satte fast mig. Bussen
åkte iväg och det var en lite hissnande känsla att åka i bussen så högt upp och
med den stora framrutan så jag såg allting framför oss.
När mina barn åkt på utflykt med förskolan är nästan
det mest spännande att de ska få åka buss. Inte teatern eller lekplatsen som de
ska åka till, utan det är själva bussresan som de pratar om mest både innan
utflykten och efter. Eftersom jag inte åkt buss själv på många år och då åkte
mycket och därför inte tyckte att det var något märkvärdigt har jag funderat
kring deras förtjusning över att åka buss. Det är lätt att tänka att det är
målet som är det viktiga, bussen är ju bara ett sätt att ta sig dit. Men för
barnen är vägen dit i bussen minst lika viktig. När jag nu skulle åka buss
efter att inte gjort det på länge upplevde jag också den där spännande känsla
av att göra något som jag inte gör så ofta. Hur spännande det är, men också
lite läskigt. Det var skönt att ha mina vänner med som stöd.
I
skolan diskuterar vi barns lärande. Min tanke om barns lärande är att det är
ungefär som med den där bussutflykten. Vägen till lärandet är minst lika viktig
som målet. I min yrkesroll som förskollärare är det viktigt att jag kommer ihåg
detta. Jag vill inte fokusera på målet och slutresultatet för då missar jag
allt lärande som sker och kan ske på väg dit. När jag planerar måste jag
planera även för vägen till målet. Dessutom måste jag tänka på att precis som
jag tyckte att det var skönt med vänner som stöd under bussresan, behöver
barnen pedagogens stöd under processens gång. Pedagogen behöver vara trygg,
nyfiken, öppen, intresserad och ge näring till barnens undersökande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar