onsdag 26 oktober 2016

Textilmuseet - tankar om konsumtion och levnadsvillkor

I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2016, s.10) nämns att förskolan ska arbeta med hållbar utveckling. När jag var på Textilmuseet i Borås och såg denna garderob som skulle visa hur antalet klädesplagg har ökat sedan 1950-talet och fram till nutid tänkte jag på detta. Vårt uppdrag är att hjälpa barnen att bli kritiska konsumenter som funderar på hur vår konsumtion påverkar världen. Skulle jag på liknande sätt kunna visa barnen till exempel hur mycket kläder eller leksaker ett barn har nu jämfört med längre bak i tiden. Vilka diskussioner skulle uppstå i barngruppen då, vilka tankar har de om hur det har blivit så att vi konsumerar mer och mer samt hur det påverkar vår planet. Jag undrar om de har tankar om hur man skulle kunna ändra på det.





På museet hade de rekonstruerat ett skjul som textilarbetarna och deras familjer bor i Bangladesh, det är sju kvadratmeter stort och det finns inget rinnande vatten. Hyran som de betalar är samma procent av vår lön som vi betalar för en trerumslägenhet här i Sverige. Det är lätt att säga att det bara är att höja lönerna för att deras liv ska bli drägligare, men det är mer komplicerat än så eftersom ifall de får högre löner så höjs också deras hyra. Vi fick veta att ifall man skulle höja priset med tjugo kronor på varje plagg som de tillverkar skulle de få en mer dräglig lön.



Jag tänker att det vore intressant att besöka Textilmuseet med barnen för att se på detta skjul. Det skulle kunna utmynna i ett tema om värdegrunden och demokrati. Vi skulle kunna diskutera likheter och skillnader i vårt sätt att leva och hur de lever i Bangladesh. Vi skulle kunna gå in i skjulet och känna hur det känns, hur skulle det kännas att bo där hela familjen. Vi skulle kunna jämföra med hur vi bor, hur mycket större vi bor, att barnen ofta har eget rum, att de i Bangladesh bara har en säng till allihop och så vidare. Vi skulle kunna rita upp hur stort sju kvadratmeter är och fundera på vad vi har här i Sverige som är lika stort. Jag tänker att detta skulle bli ett stort tema. Vi skulle kunna diskutera varför plaggen inte är tjugo kronor dyrare i affärerna ifall det bara är det som krävs för att textilarbetarna i Bangladesh ska få en dräglig lön och fundera över hur deras dag ser ut och jämföra den med vår. Jag tänker att det skulle kunna bli ett övergripande tema där vi skulle kunna få in värdegrund, matematik, språk, naturvetenskap, musik, bild, textil, drama och så vidare.



Läroplan för förskolan Lpfö98.[Ny,rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar