På museet hade de
rekonstruerat ett skjul som textilarbetarna och deras familjer bor i Bangladesh,
det är sju kvadratmeter stort och det finns inget rinnande vatten. Hyran som de
betalar är samma procent av vår lön som vi betalar för en trerumslägenhet här i
Sverige. Det är lätt att säga att det bara är att höja lönerna för att deras
liv ska bli drägligare, men det är mer komplicerat än så eftersom ifall de får
högre löner så höjs också deras hyra. Vi fick veta att ifall man skulle höja
priset med tjugo kronor på varje plagg som de tillverkar skulle de få en mer
dräglig lön.
Jag tänker att det vore intressant att besöka Textilmuseet
med barnen för att se på detta skjul. Det skulle kunna utmynna i ett tema om
värdegrunden och demokrati. Vi skulle kunna diskutera likheter och skillnader i
vårt sätt att leva och hur de lever i Bangladesh. Vi skulle kunna gå in i
skjulet och känna hur det känns, hur skulle det kännas att bo där hela
familjen. Vi skulle kunna jämföra med hur vi bor, hur mycket större vi bor, att
barnen ofta har eget rum, att de i Bangladesh bara har en säng till allihop och
så vidare. Vi skulle kunna rita upp hur stort sju kvadratmeter är och fundera
på vad vi har här i Sverige som är lika stort. Jag tänker att detta skulle bli
ett stort tema. Vi skulle kunna diskutera varför plaggen inte är tjugo kronor
dyrare i affärerna ifall det bara är det som krävs för att textilarbetarna i
Bangladesh ska få en dräglig lön och fundera över hur deras dag ser ut och
jämföra den med vår. Jag tänker att det skulle kunna bli ett övergripande tema
där vi skulle kunna få in värdegrund, matematik, språk, naturvetenskap, musik,
bild, textil, drama och så vidare.
Läroplan för förskolan Lpfö98.[Ny,rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar