Idag hade vi vår första workshop i textil med Cathrine Berg[1] och vi arbetade med ull. Enligt Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand Velicu (2010, s.17) har olika tovade ullföremål hittats som daterats till cirka 400 f.Kr. Bland annat tält, skor och mattor. Tovning är en gammal tradition och kultur som de menar är viktig att föra vidare till dagens barn. Även om det idag inte är nödvändigt att kunna tova för att överleva ger upplevelsen barnet en känsla av tillfredställelse, glädje och att lära sig något nytt och meningsfullt. Genom att arbeta med ull och tovning får barnen arbeta med alla sina sinnen och de får använda sin skapar- och upptäckarlust samtidigt som de skapar något som både är vacker och nyttigt.
Enligt Läroplan
för förskolan (Lpfö 98 rev.2016, s.7) ska vi som arbetar på förskolan
arbeta för att barnen ska känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva
och lära sig på många olika sätt till exempel praktiska, sinnliga och estetiska
sätt. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen
och fritidshemmet 2011 (Lgr11 rev.2016, s 20) menar att barns fantasi och
förmåga att lära tillsammans med andra ska främjas genom undervisning med estetiska
ämnen.
Tova en platt
Steg ett. Vi fick två och två göra en platta av
kardad ull. Först lade vi ut en handduk och ovanpå en bit bubbelplast. Sedan
lade vi valfritt antal tunna lager med ull ovanpå varandra. Det är viktigt att
de olika lagren av ull läggs åt olika håll det vill säga vinkelrätt mot
varandra, varannan lodrät och varannan vågrät. Vi skulle också försöka få det
så jämntjockt som möjligt. Matematik och språk kommer naturligt in i
aktiviteten med dessa olika begrepp: varannan, vinkelrät, vågrät och lodrät,
jämntjockt. Barnen får möjlighet att både höra och uttala de olika begreppen
men också att praktiskt förstå dem. När vi lagt ut ullen och var nöjda sprayade
vi varmt såpvatten på. Såpvattnet kan barnen vara med och blanda, cirka 1
deciliter såpa till fem liter vatten, för att öva på deciliter och liter. Vi
tryckte lite på ullen för att den skulle bli genomblöt och sprayade sedan lite
till.
Steg två. Vi rullade ihop alltsammans till en rulle
och knöt snöre om för att det inte skulle gå upp. Sedan satte vi oss på varsin
stol mittemot varandra och rullade ullrullen fram och tillbaka med fötterna i
cirka fem till tio minuter. Berg1 berättade att såpan som är ett basiskt
ämne tillsammans med det varma vattnet och friktionen som blev när vi rullade
ullen gör att ullen krymper. Ull har små hullingar som när de gnuggas mot
varandra kramas eller hakar fast i varandra. Detta gör att ullen krymper. Ull
kan krympa upp till 35-40 procent. Desto längre vi rullar vår ull desto mer
krymper den och desto hårdare blir den, detta gör att vi själva kan bestämma
hur mycket vi vill att ullen ska krympa.
Steg tre. Vi bestämde vad vi ville ha för motiv.
Efter att vi funderat en stund bestämde vi oss för Bockarna bruse som är en välkänd saga för de flesta barnen i
förskolan. Vi tog små bitar av ull i de färger vi ville ha och placerade ut dem
på ullplattan. När vi var nöjda sprayade vi med såpvatten och rullade ihop
igen. Vi rullade den med fötterna ca fem minuter till. Berg1 berättade
att istället för att rulla ihop den till en rulle skulle vi kunna lägga en
presenning eller plast ovanpå och barnen skulle kunna stampa och dansa ihop ullen
till någon musik.
Steg
fyra. Vi rullade upp ullen och sköljde den under vatten. Vi rullade ihop den
till en rulle i en handduk och trampade på den för att få vattnet att gå ur.
När vi var färdiga såg den ut såhär:
Reflektion: Jag upplevde att den var en rolig och
härlig aktivitet. Min fantasi fick fritt spelrum och jag fick använda mig av
flera olika sinnen. Ullen och såpan har en speciell lukt, ullen känns på ett
visst sätt och jag ser ullen och hur det jag skapar växer fram. Ifall vi hade
haft musik hade vi även fått med hörseln, men jag upplevde att den kom med ändå
för det lät lite när vi rullade ullen och vi hörde hur mycket vatten vi kramade
ur ullen när vi sköljde ur den. Det var spännande att jämföra vikten på ullen
när den var blöt och full av vatten med när den sedan hade torkat.
I aktiviteten fick vi med många andra ämnen
matematik, språk och naturvetenskap. I matematiken fick vi exempelvis med oss
olika matematiska begrepp som vågrät, lodrät, och vinkelrät. Vi skulle också
försöka få ullen jämntjock när vi gjorde vår platta. Vi mätte upp såpa och
vatten, och vi mätte tiden på hur länge vi skulle rulla ullen. Språket fanns
med hela tiden med en mängd olika begrepp samt genom att eftersom vi arbetade
två och två hela tiden var tvungna att prata med varandra om vad vi skulle göra
och hur vi skulle göra det. Vi var tvungna att lyssna på varandra, argumentera
för det vi ville och att kompromissa. Naturvetenskapen fick vi in genom att vi
pratade om ullens egenskaper och vi fick in fysiken genom att känna på ullen
när den var torr och när den var blöt. Vi fick förundras över hur mycket vatten
den kunde innehålla.
Dessutom fick vi skapa något. Våra händer skapade
och våra hjärnor fick vila. Det infann sig ett lugn eftersom vi kände att vi
hade tid på oss och hann göra färdigt det vi höll på med. Detta tror jag är en
viktig aspekt i dagen samhälle där det ofta är bråttom och stressigt. Barnen
får ofta höra att de ska skynda sig och att de måste sätta fart. De behöver
även aktiviteter där det får ta den tiden som det tar och där de får känna
glädje över att få arbeta med sitt projekt och göra det färdigt. Det är
definitivt en aktivitet jag skulle vilja prova när jag arbetar som förskollärare.
Något som är viktigt att tänka på innan aktiviteten
är ifall det finns något barn som är allergisk mot ull. Då kanske de barn som
tovar kan vara ute och det allergiska barnet och några andra barn kan vara
inne. Det finns även möjlighet att barn är allergiska mot det gröna i grönsåpan
men den går att byta ut mot gulsåpa eller diskmedel.
[1] Cathrine Berg. Workshop textil 1. Högskolan i Borås, 2016-09-02
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1.uppl. Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell.
Läroplan för förskolan (Lpfö98. [Ny, rev. utg.](2016). Stockholm: Skolverket.
Läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016).
Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar