fredag 9 september 2016

Medierat lärande

Vad menas med mediering. Gunilla Fihn[1] menar att det betyder att iordningställa. När jag ska använda mig av mediering i mitt framtida yrke tänker jag att detta innebär att jag planerar och möjliggör för att barnen ska få uppleva med så många sinnen som möjligt. När jag planerar förskolemiljön är det viktigt att barnen känner igen sig och att den är trygg men det ska även finnas utmaningar och spänningsmoment. Ifall miljön inte innehåller några utmaningar för barnen kommer de att hitta på dessa själva, kanske blir det då på ett sätt som inte uppskattas. Det är viktigt att barnen får möjlighet att vara delaktiga i miljön och att de har möjlighet att förändra.

Jag tänker att det finns många föreställningar om hur det ska vara på förskolan både generellt men också på varje avdelning. Det har alltid varit på det sättet och eftersom det fungerar ska det fortsätta att vara så. Jag tänker att jag som förskollärare behöver tänka på att kritiskt granska hur förskolemiljön är utformad och ifall den utformad efter förskolans uppdrag. Det är viktigt att komma ihåg detta och att inte bli hemmablind, det är lätt att man vänjer sig och att man då inte ser på förskolan med kritiskt granskande ögon.
Jag tycker att det är intressant att fundera kring hur förskolemiljön ska utformas. När jag släpper på alla föreställningar om hur det ska vara och tänker på hur jag tycker att det ska vara finns det så många möjligheter. Miljön är viktig eftersom den kan öka eller minska lusten till lärandet beroende på hur den är utformad.




[1] Gunilla Fihn. Medierat lärande. Högskolan i Borås, 2016-10-17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar