måndag 19 september 2016

Workshop - Drivhuset

Idag hade vi workshop med Sofia Lidenhed från Drivhuset i Borås. Rubriken för workshopen var Idégenerering med fokus på didaktiskt material. Enligt henne finns det två faser i idégenerering. Fas ett handlar om att sitta ner, gärna några tillsammans och försöka komma på så många olika idéer som möjligt för att få ett stort urval. I fas ett är det viktigt att inte säga nej till några idéer, det är helt ok att de är tokiga och knasiga. I fast två är det dags att välja ut några av idéerna för att bearbeta och eventuellt slå ihop dem för att få en ny idé. Vi fick prova att under en viss tid komma på minst tio förslag på hur en kaffekopp kan användas. Först kändes det lite svårt men ganska snart började idéerna komma. Bygga ett kaffekoppsslott, plantera en blomma i den, slå sönder den och använda skärvorna till mosaik, skapa en minvattenvärld i den, göra en mug-cake, dricka kaffe i den, använda som kaffemått vid bakning, ha pennor eller pärlor i den, blanda färger i den, hänga upp den i ett snöre i fönstret, använda den som hatt till en snögubbe med mera. När idéerna väl började komma var det nästan svårt att sluta.

Astrid Lindgrens olika figurer är ofta välkända hos barnen på förskolan och vi pratade om hur dessa skulle kunna införlivas i verksamheten. Pippi Långstrump har rest runt i hela världen vilket kan inspirera till att arbeta med världen och det finns tjuvar och poliser i sagan som kan användas till att arbeta med värdegrunden, vad som är rätt och fel. I berättelsen om Ronja Rövardotter är årstidsväxlingarna tydliga och skulle kunna användas exempelvis i arbetet med årshjulet eller årstider. Det är mycket natur i sagan vilket kan användas för att arbeta med naturvetenskap eller hållbar utveckling. Emil I Lönneberga handlar om hur det var förr i tiden, att det fanns utedass, drängar och pigor med mera. Detta skulle vara intressant att arbeta med barnen om för att jämföra hur det var förr och hur det är nu, men även jämföra hur det var förr här i Sverige med hur det är nu i andra länder. Lotta på Bråkmakargatan är full av känslor, hon är strålande glad, hon är arg och hon är ledsen. Denna saga inspirerar till att arbeta med känslor på förskolan. Lotta blir så arg att hon bestämmer sig att flytta hemifrån, hon klipper sönder sin tröja, hon tar sin grannes cykel. Dessa händelser kan generera många intressanta diskussioner med barnen om vad som är tillåtet eller inte när man blir arg. Barnen i Bullerbyn handlar om att leka tillsammans, om vänskap, historia och så vidare. Det kan utvecklas till ett arbete om värdegrunden till exempel hur man är en bra vän. Dessutom tränas de olika leksignalerna i den gemensamma leken. Sist men inte minst Karlsson på taket som kan flyga. Han inspirerar till att undersöka och arbeta med gravitation och flygning. Jag kände att det var intressant och roligt att se på de olika välkända figurerna på nya sätt och tänker att jag gärna skulle vilja använda mig av dem i mitt blivande yrke som förskollärare.

Till sist samtalade vi om vikten av de didaktiska frågorna för att idéerna som vi kom fram till skulle bli didaktiska.

Vad vill jag lära ut?

Hur ska jag göra det?

Varför gör jag det?

För vem ska jag göra det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar