Astrid Lindgrens olika figurer är ofta välkända hos
barnen på förskolan och vi pratade om hur dessa skulle kunna införlivas i
verksamheten. Pippi Långstrump har rest runt i hela världen vilket kan
inspirera till att arbeta med världen och det finns tjuvar och poliser i sagan
som kan användas till att arbeta med värdegrunden, vad som är rätt och fel. I
berättelsen om Ronja Rövardotter är årstidsväxlingarna tydliga och skulle kunna
användas exempelvis i arbetet med årshjulet eller årstider. Det är mycket natur i
sagan vilket kan användas för att arbeta med naturvetenskap eller hållbar
utveckling. Emil I Lönneberga handlar om hur det var förr i tiden, att det
fanns utedass, drängar och pigor med mera. Detta skulle vara intressant att
arbeta med barnen om för att jämföra hur det var förr och hur det är nu, men
även jämföra hur det var förr här i Sverige med hur det är nu i andra länder.
Lotta på Bråkmakargatan är full av känslor, hon är strålande glad, hon är arg
och hon är ledsen. Denna saga inspirerar till att arbeta med känslor på
förskolan. Lotta blir så arg att hon bestämmer sig att flytta hemifrån, hon
klipper sönder sin tröja, hon tar sin grannes cykel. Dessa händelser kan
generera många intressanta diskussioner med barnen om vad som är tillåtet eller
inte när man blir arg. Barnen i Bullerbyn handlar om att leka tillsammans, om
vänskap, historia och så vidare. Det kan utvecklas till ett arbete om
värdegrunden till exempel hur man är en bra vän. Dessutom tränas de olika
leksignalerna i den gemensamma leken. Sist men inte minst Karlsson på taket som
kan flyga. Han inspirerar till att undersöka och arbeta med gravitation och
flygning. Jag kände att det var intressant och roligt att se på de olika
välkända figurerna på nya sätt och tänker att jag gärna skulle vilja använda
mig av dem i mitt blivande yrke som förskollärare.
Till sist samtalade vi om vikten av de didaktiska
frågorna för att idéerna som vi kom fram till skulle bli didaktiska.
Vad vill jag lära ut?
Hur ska jag göra det?
Varför gör jag det?
För vem ska jag göra det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar