måndag 30 maj 2016

Bild 1 - matematik och språk



Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2016, s.10) och Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11 rev.2016, s.22) ska förskolan och skolan arbeta för att barnen ska tillägna sig och få förståelse för nya begrepp. De ska utveckla ett intresse för bilder och kunna använda sig av dessa, tolka dem och samtala om dem. Barnen ska utveckla sin skapande förmåga och kunna använda den för att exempelvis genom bild förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter. De ska utveckla en förståelse för rum, form, läge, mätning och förändring. Det är samma mål men jag tänker att det ska vara anpassade efter barnets ålder och utveckling.

 
 

Hur kan jag använda mig av denna aktivitet i förskolan eller i förskoleklass. Först förstorade jag en liten del av en bild, kopierade denna tolv gånger och lade ut bilderna i så många olika mönster som möjligt. Till exempel skulle barnen i förskoleklassen och de större barnen på förskolan kunna få en liten abstrakt bild som de ska skapa en förstoring av, då får de träna på riktning, form och läge. Genom att de sedan får göra ett mönster med flera kopior av sin grundform får de förståelse för detta begrepp. Enligt Solem och Reikerås (2011, s.255) är grundformen den form som är grunden för mönstret, i det här fallet barnets förstoring. En annan möjlighet skulle kunna vara att barnen i små grupper får tolv likadana abstrakta bilder som de ska lägga i så många mönster som möjligt. När de ska arbeta tillsammans behöver de samarbeta, lyssna på varandra, argumentera och kompromissa vilket är språkutvecklande. De skulle få förklara hur de tänkt när de skapade de olika mönstren.

Jag tänker att man skulle kunna ha lådor eller påsar med sådana här bilder på förskolan som barnet kan ta fram när de vill för att sitta och skapa mönster. De skulle kunna sitta med det själva, några tillsammans eller med en pedagog. Jag tänker att det är bra för barnet att kunna sitta själv och fundera och skapa, men också att kunna skapa mönster tillsammans med en eller några kamrater för att få samtala om vad det gör. Ifall en pedagog sitter med är det bra om den benämner vad barnet gör och att barnet får möjlighet att berätta hur det tänkt.

Dessa bilder är ett billigt material som kan användas till många olika aktiviteter. Ifall det är abstrakta bilder får barnet använda sin fantasi för att skapa mönstren
Jag associerade mitt mönster med muskler. Hur tänker barnen om sina mönster får de associationer. Vad är det som gör att de får dessa associationer, det tycker jag skulle vara intressant att prata om.






 


 


 Läroplan för förskolan (Lpfö98. [Ny, rev. utg.](2016). Stockholm: Skolverket.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket     
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och Kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar