Både i Läroplan
för förskolan (Lpfö 98 rev.2116, s.10) och i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
(Lgr11 rev.2016, s.22-23) betonas barns rättighet att få skapa på förskolan.
Estetiska ämnen såsom bild, musik, drama och dans beskrivs som olika sätt för
barn att få uttrycka sina upplevelser och tankar.
[1] Mats Andersson. Estetiska lärprocesser. Högskolan i Borås, 2016-05-02.
[2] Förskolan – lärarförbundets tidning för alla förskollärare (2012-01-06). Ta skapandet på allvar. Lärarförbundet. www.lararnasnyheter.se/FS_12_01_tema_taskapandetpaallvar.html
[3] Förskolan – lärarförbundets tidning för alla förskollärare (2012-01-06). Ta skapandet på allvar. Lärarförbundet.www.lararnasnyheter.se/FS_12_01_tema_taskapandetpaallvar.html
Läroplan för
förskolan Lpfö98. [Ny,.rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket
Mats Andersson[1]
beskriver att i en estetisk lärprocess använder barnen alla sina sinnen och de
lär med hela kroppen. Eva Änggård[2]
menar att genom att barnen aktivt bearbetar kunskapen på något sätt gör
de den till sin egen. Grundtanken med estetiska lärprocesser menar hon är att
vi människor och framför allt barn lättare tar till oss kunskap i en aktiv
process än ifall vi bara blir informerade. Genom att använda oss av kroppen och
våra känslor när vi ska lära oss något blir lärandet lustfyllt och mer
djupgående.
Niklas Pramling[3]
beskriver estetik som både ett ämne med eget innehåll men även som ett verktyg
för att lära sig något annat. Jag tänker att det beror på vad jag som
förskollärare uppmärksammar och lyfter fram. Ifall jag under målarstunden med
barnen uppmärksammar olika former som de målar eller vad som är stort eller
litet så är det matematiken jag lyfter fram. Jag använder det estetiska ämnet
bild för att lära barnen om matematik. Ifall jag samtalar med barnen om olika
färger, hur de kan blandas eller olika målartekniker är det istället det
estetiska ämnet bild som uppmärksammas.
En viktig aspekt när det gäller estetiska
lärprocesser som MatsAndersson1 tog upp var den att det inte behöver
kosta massor av pengar. Jag upplever att för förskolorna idag spelar ekonomin
en stor roll, vad för material som kan köpas in och så vidare. För att arbeta
med estetiska lärprocesser krävs fantasi, påhittighet och kreativitet. Pinnar
från skogen, stenar eller olika spillmaterial kan användas både för att
förtydliga och fördjupa kunskaperna i exempelvis matematik eller naturkunskap,
men även för att användas i de rent estetiska ämnena. Dessa saker kostar
ingenting, men genom att använda dem på ett medvetet sätt kan de bidra till
barns lärande.
Eftersom förskollärare enligt Lpfö 98 (rev.2016,
s.8) ska arbeta för att tillgodose och respektera varje barns behov tänker jag
att estetiska lärprocesser kan vara ett verktyg för att nå detta mål. Jag utgår
ifrån att alla barn är olika och att de också lär på olika sätt. Genom att
använda sig av olika estetiska lärprocesser kan jag som förskollärare förmedla
det jag vill till barnen på många olika sätt. De kan få smaka, höra, se och
känna på kunskapen. De kan få uppleva kunskapen med hela kroppen, få en djupare
förståelse för den och på så sätt göra kunskapen till sin egen.
[1] Mats Andersson. Estetiska lärprocesser. Högskolan i Borås, 2016-05-02.
[2] Förskolan – lärarförbundets tidning för alla förskollärare (2012-01-06). Ta skapandet på allvar. Lärarförbundet. www.lararnasnyheter.se/FS_12_01_tema_taskapandetpaallvar.html
[3] Förskolan – lärarförbundets tidning för alla förskollärare (2012-01-06). Ta skapandet på allvar. Lärarförbundet.www.lararnasnyheter.se/FS_12_01_tema_taskapandetpaallvar.html
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar