Idag hade vi workshop i musik med Karin Lindahl[1]. Jag
funderar på hur jag som förskollärare ska tänka kring didaktik och musik. Kan
musikstunden bli didaktisk? Karin menade att man ska planera musikaktiviteten
lika noga som man planerar andra lärandeaktiviteter i förskolan. Jag tänker att
när jag planerar musikaktiviteter i mitt kommande yrke ska jag tänka på de
didaktiska frågorna VAD, HUR och VARFÖR. Vad vill jag att barnen ska lära sig
under musikaktiviteten, varför ska de lära sig det och hur ska de lära sig det.
Vi fick reda på att musiken har en puls. Detta är
något som barnet känner igen eftersom de redan när de ligger i mammans mage hör
mammans hjärtslag. Detta kan vi använda under musiken genom att till exempel
klappa pulsen när vi sjunger. När vi klappar pulsen gör barnen någonting tillsammans
vilket utvecklar barnens känsla för rytm, samspel och gemenskap. När barnen får
känna musiken med kroppen tränas kroppskännedom, rumsuppfattning, motorik,
samarbete och koordination. I både Läroplan
för förskolan (Lpfö 98 rev.2016, s.10) och Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet 2011
(Lgr11 rev. 2016, s.22) läser jag att barn ska få möjlighet att skapa och
uttrycka sig genom musik. Jag tänker att
det är viktigt att alla barn, från de minsta och upp till förskoleklassen, får
möjlighet att höra olika slags musik. De kan få känna hur det känns i kroppen
och hur de vill röra sig när det spelar klassisk musik, hårdrock, orientalisk
musik eller svenska folkvisor. De lite större barnen kan lyssna efter pulsen i
musiken och klappa eller stampa den. De äldsta barnen kan introduceras för begreppet
takt och klappa den eller röra sig utifrån takten. De kan också få röra sig långsamt som en klivnot/halvnot eller springa som en springnot/åttondelsnot för att få känna noterna med hela kroppen.
Karin sa att hon tror att många har stor respekt för
ämnet musik och det kan jag känna igen mig i. Jag har tänkt att
musikundervisning ska vara på ett visst sätt och att man ska sjunga på ett
visst sätt. Efter den här workshopen har jag tänkt om och tänker att barnen
måste få utforska och prova sig fram i musiken och att jag ska finnas där
tillsammans med dem i deras utforskande. Karin sa att vi ska vara lite
respektlösa mot ämnet musik, våga prova och utforska eftersom det inte kan bli
fel. Detta tankesätt är något som jag känner att jag vill utveckla. Jag ser fram
emot att planera musikaktiviteter där barnen får aktivera hela kroppen.
Hur snabbt rör sig en not? |
Musik och matematik |
[1] Karin Lindahl. Workshop Musik 1. Högskolan i Borås, 2016-05-24.
Läroplan för
förskolan Lpfö98. [Ny,.rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket
Läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016).
Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar