tisdag 24 maj 2016

Musik 1


Idag hade vi workshop i musik med Karin Lindahl[1]. Jag funderar på hur jag som förskollärare ska tänka kring didaktik och musik. Kan musikstunden bli didaktisk? Karin menade att man ska planera musikaktiviteten lika noga som man planerar andra lärandeaktiviteter i förskolan. Jag tänker att när jag planerar musikaktiviteter i mitt kommande yrke ska jag tänka på de didaktiska frågorna VAD, HUR och VARFÖR. Vad vill jag att barnen ska lära sig under musikaktiviteten, varför ska de lära sig det och hur ska de lära sig det.

Vi fick reda på att musiken har en puls. Detta är något som barnet känner igen eftersom de redan när de ligger i mammans mage hör mammans hjärtslag. Detta kan vi använda under musiken genom att till exempel klappa pulsen när vi sjunger. När vi klappar pulsen gör barnen någonting tillsammans vilket utvecklar barnens känsla för rytm, samspel och gemenskap. När barnen får känna musiken med kroppen tränas kroppskännedom, rumsuppfattning, motorik, samarbete och koordination. I både Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2016, s.10) och Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet 2011 (Lgr11 rev. 2016, s.22) läser jag att barn ska få möjlighet att skapa och uttrycka sig genom musik.  Jag tänker att det är viktigt att alla barn, från de minsta och upp till förskoleklassen, får möjlighet att höra olika slags musik. De kan få känna hur det känns i kroppen och hur de vill röra sig när det spelar klassisk musik, hårdrock, orientalisk musik eller svenska folkvisor. De lite större barnen kan lyssna efter pulsen i musiken och klappa eller stampa den. De äldsta barnen kan introduceras för begreppet takt och klappa den eller röra sig utifrån takten. De kan också få röra sig långsamt som en klivnot/halvnot eller springa som en springnot/åttondelsnot för att få känna noterna med hela kroppen.

Karin sa att hon tror att många har stor respekt för ämnet musik och det kan jag känna igen mig i. Jag har tänkt att musikundervisning ska vara på ett visst sätt och att man ska sjunga på ett visst sätt. Efter den här workshopen har jag tänkt om och tänker att barnen måste få utforska och prova sig fram i musiken och att jag ska finnas där tillsammans med dem i deras utforskande. Karin sa att vi ska vara lite respektlösa mot ämnet musik, våga prova och utforska eftersom det inte kan bli fel. Detta tankesätt är något som jag känner att jag vill utveckla. Jag ser fram emot att planera musikaktiviteter där barnen får aktivera hela kroppen.
Hur snabbt rör sig en not?

Musik och matematik
 
 

 

 



[1] Karin Lindahl. Workshop Musik 1. Högskolan i Borås, 2016-05-24.

Läroplan för förskolan Lpfö98. [Ny,.rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket     
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar