torsdag 12 maj 2016

Barnsyn och syn på kunskap




Under en workshop om didaktiskt material pratade vi om olika syn på barn och på deras lärande. Detta intresserade mig.

Marie Lundgren[1] beskriver att det finns tre olika typer av barnsyn bland pedagoger. Den första är att barn är medmänniskor vilket innebär att pedagogerna utgår ifrån barnens erfarenheter och att de ger barnen kontroll. Den andra är att vuxna vet bättre vilket innebär att barn har rätt att välja utifrån vuxnas struktur och att man ser till barns bästa ur ett vuxet perspektiv. Den sista barnsynen är att barn är irrationella vilket innebär att barnen bör begränsas. Hur man som pedagog väljer att undervisa beror på vilken syn på barn man har. Det jag vill sträva efter är att ha en syn på barn som medmänniskor. Jag förundras ofta av hur kloka, uppfinningsrika, kreativa och kompetenta barn faktiskt är. Jag har vuxit upp i en barnsyn där vuxna vet bättre och kommer ihåg att jag ofta upplevde det begränsande. Jag såg tidigare idag en film om Reggio Emiliafilosofin[2] där barnet ses som en viktig medborgare som kan tänka och handla själv. Jag behövde inte tveka om vilken barnsyn de hade.

Det finns också olika syner på kunskap. Marie Lundgren1 tog upp två. Det konstruktivistiska perspektivet som ser barn som kompetenta och bärare av förmågor. Att de ska vara delaktiga i sin egen kunskapsbildning och att lärandet sker i möten och genom reflektion, uppmuntran och genom att barnet är aktivt. Det behavioristiska perspektivet utgår ifrån att barnets mognad ligger till grund för lärandet, de använder sig av positiv eller negativ förstärkning det vill säga belöningar och straff. De anser också att det är pedagogen som sitter inne med kunskap som ska läras ut till barnen som bara ska ta emot kunskapen.

Genom att reda ut vilken barnsyn jag själv har och vilken syn jag har på lärande blir det lättare för mig att planera och motivera min undervisning. Jag utgår ifrån en barnsyn där barn är medmänniskor och ett konstruktivistiskt perspektiv på lärande. Vilket innebär att när jag planerar undervisning måste jag utgå ifrån barnens erfarenheter och ge dem kontroll över sitt lärande. Jag ska också göra barnen delaktiga i undervisningen, de ska få utforska och samtala och reflektera tillsammans eftersom lärande sker i interaktion med andra och genom att barnet själv är aktivt i sitt lärande.


[1] Marie Lundgren. Workshop Didaktiskt Material.  Högskolan i Borås, 2016-05-09
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar