Under min andra vecka på VFU har jag startat mitt
minitema Återbruk och mönster genom
vävning. Jag introducerade det genom att jag hade en samling i helklass.
Jag kom släpande på en kasse med böcker som vägde sjutton kilo, barnen fick
känna på den och fundera över om de visste något annat som vägde sjutton kilo.
Jag fick många förslag till exempel alla i förskoleklassen, lillasyster, kusin,
jag och så vidare. Jag berättade att varje svensk slänger sjutton kilo plast
varje år, alltså lika många kilon som min kasse vägde. Jag hade med mig en
rulle med plastpåsar, den hade jag vägt och den vägde 300 gram. Det behövdes 57
plastpåserullar för att det skulle väga 17 kilo, det blir många plastpåsar. Vi
samtalade om vad plats är gjort av, barnen var pålästa och många av dem svarade
att den är gjord av återvinning. Men jag nämnde att från början är den gjord av
olja som är en resurs som kommer ta slut om vi använder för mycket. Oljan
använder vi bland annat till våra bilar. Jag hade också hittat en petflaska
utanför skolan, den hade barnen koll på att den skulle pantas. Jag frågade
ifall de visste hur lång tid det tog för den att försvinna om den låg i
naturen. Barnen hade många förslag: 6 dagar, 67 dagar, lika många dagar som vi
varit i förskoleklassen, 1 år. När jag sa att det tog 450 år blev det
hissnande. Vi jämförde 450 år med hur gamla vi människor brukar bli och sedan
var barnen väldigt bestämda med att det är viktigt att panta petflaskor. Jag
gick över till att fråga ifall plasten skulle kunna användas till något annat
innan den återvinns. De hade inga förslag. Jag sa att jag tänkte att de skulle
kunna väva med plasten. Nästan alla hade vävt förut i vävramar. Jag visade
bilder på olika slags vävar: bildvävar, vävstol, flätor i hår och i bröd,
natur väv, väv i rock ring, vävd kasse av kaffepaket och armband av
loombands. Jag visade också
tallriksväven jag gjort med plastremsor. Efter samlingen tog jag med mig fem
barn till min lilla vävarhörna som jag inrett med böcker om vävning och olika
vävar jag gjort. På bordet hade jag lagt ut en tallriksväv till alla barnen och
en massa olikfärgade plastremsor för barnen att väva med. Under vävningen
pratade vi om vävens uppbyggnad med inslag och varp, vi pratade om att inslaget
går lodrät och att varpen går vågrät, vi pratade om mönster och begreppet
varannan. Vi pratade också om att vävning används i hela världen, och det var
några barn som hade kläder gjort av vävt tyg. Jag berättade om
Gerumsmanteln[1] som finns på historiska museet i Stockholm. Den är 2 300 år gammal och hittades i Sverige. Det finns ännu äldre vävda tyger som hittats i andra länder. Det tyckte barnen var spännande.
Gerumsmanteln[1] som finns på historiska museet i Stockholm. Den är 2 300 år gammal och hittades i Sverige. Det finns ännu äldre vävda tyger som hittats i andra länder. Det tyckte barnen var spännande.
Förutom detta hann vi även med flera andra
aktiviteter under veckan: bad, skogen där vi stannade till och såg vad som hänt
i deras naturruta sedan veckan innan. Utifrån barnens intresse kom vi in på vad
som är skillnaden på en gran och en tall, att granen har kort synlig stam,
korta barr och långa kottar och tallen har lång synlig stam, långa barr och
korta kottar. I skogen fick barnen i uppgift att göra mönster av vad de kunde
hitta i skogen. Jag fick se alltifrån enklare mönster som bestod av en kort
pinne och en lång pinne och så vidare till mer avancerade mönster med pinne,
löv, gren, lav, kotte och så vidare. Vi hann också med att gå på tennis.
På fritids blev barnen intresserade av min
vävarhörna. På eftermiddagen satt vi och flätade, vävde med tidningspapper och
med tygremsor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar