På workshop 3 i textil fick vi välja mellan att sy,
brodera eller väva. Jag valde att väva eftersom jag sett vävar ute på
förskolorna men inte kände att jag har tillräcklig kunskap om det. Cathrine
Berg[1]
visade oss flera olika sorters vävar som barnen på förskolan kan göra:
De kan tillverka egna vävramar av träbitar som de
spikat i spikar i och sedan trätt med varptråd. De vävramarna är även bra
eftersom väven när den är färdig inte behöver tas av utan den sitter kvar på
träbiten. Barnen kan väva med remsor av kartong. Detta kan vara ett sätt att
introducera vävning för barnen, för att förstå principen innan de börjar väva
med varptråd som är lite pilligare. Det går att spänna varptråden runt en v-formad
trädklyka. Jag visste inte att flätning var en sorts vävning men det fick jag
veta nu. Jag har även sett natur vävar där barnen vävt in blad, gräs, grenar,
blommor med mera i en väv eller runda vävar gjorda i rock ringar eller
papperstallrikar.
Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand Velicu
(2010, s.47-50) menar att vävningen utvecklats ifrån konsten att fläta det vill
säga att binda trådar genom att korsa dem. Grundprincipen är att binda trådar,
det går lodräta och vågräta trådar i en väv och dessa måste låsa varandra.
Detta innebär att den vågräta tråden vävs varannan över och varannan under de
lodräta. Nästa varv måste det ske tvärtom för att trådarna ska låsa varandra.
Vävning är ett mycket gammalt konsthantverk. I
Sverige har en vävd mantel hittats som är 2 300 år gammal, den så kallade Gerumsmanteln[2].
Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand Velicu (2010, s.49) beskriver att det
hittats vävda tyger i Tutanchamons grav som är 3 300 år gamla. Vävtekniken
som användes till dessa var mycket utvecklad. Idag kan vi inte väva med lika
tunna trådar eller spinna lika tunn tråd som de kunde. Det är en spännande
tanke att människor för 3 300 år sedan kunde väva med tunnare trådar än
vad vi kan nu trots att vi har maskiner till hjälp. Vävning är en teknik som
används över hela världen för att göra tyg. Det gör att vi kan använda det som
något som förenar alla människor när vi pratar om världen och olika kulturer.
De flesta barn har någon slags erfarenhet av vävning eller har kommit i kontakt
med vävt tyg. I Läroplan för förskolan
(Lpfö 98 rev.2016, s.6) och i Läroplan
för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet 2011 (Lgr11 rev.2016, s.9)
nämns att förskolan har som uppdrag att föra ett kulturarv vidare till barnen exempelvis
traditioner och kunskaper. Genom vävningen görs detta.
Jag provade att väva med plast och tygremsor. Ur ett
hållbart utvecklingsperspektiv är vävning en lämplig aktivitet. Det går att
använda gamla tygrester, garnrester eller plastpåsar rivna i remsor att väva
med. Dessutom är det ekonomiskt eftersom dessa saker ofta finns på förskolan
och inte behöver köpas in.
Vävning är en aktivitet som ger lugn och lugna
tankar. Barnet får möjlighet att stänga av stojet och stimmet på förskolan och
bara vara i sin egen lilla värld. Det är något som jag upplever att flertalet
barn behöver på förskolan idag. När barnet väver tränar det sina sinnen,
finmotorik, mönster och sitt tålamod eftersom det tar tid att väva. Vävning kan
också anpassas utifrån barnen, ju tätare varptråden är trädd desto svårare blir
det att väva. Ifall jag trär varptråden med större mellanrum blir det lättare.
Språk och matematik kommer naturligt in i
aktiviteten med de olika begreppen som tillhör vävning: varp, inslag, skyttel,
varannan, över och under, lodrät och vågrät, mönster, former och så vidare.
Genom att till exempel använda sig av material från skogen kommer även
naturvetenskapen med.
[1] Cathrine Berg. Textil Workshop 3. Högskolan i Borås, 2016-10-03.
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1.uppl. Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell.
Läroplan för förskolan (Lpfö98. [Ny, rev. utg.](2016). Stockholm: Skolverket.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny,rev.utg.](2016). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar